HOLTER ΡΥΘΜΟΥ

Τι ακριβώς είναι το Holter ρυθμού

Το Holter ρυθμού (Περιπατητική Ηλεκτροκαρδιογραφική Καταγραφή) είναι μία τεχνική καταγραφής του καρδιακού ρυθμού που, αντίθετα με το κλασσικό ηλεκτροκαρδιογράφημα ηρεμίας (ΗΚΓ) που παρέχει ένα συγκεκριμένο «στιγμιότυπο» της καρδιακής ηλεκτρικής δραστηριότητος, το Holter παρέχει καταγραφή της καρδιακής ηλεκτρικής δραστηριότητος για πολύ μεγαλύτερο χρονικό διάστημα (από 24 έως και 96 συνεχόμενες ώρες). Αυτό επιτρέπει την εκτίμηση δυναμικών καρδιακών ηλεκτρικών φαινομένων, που συχνά είναι περιστασιακά και βραχείας διαρκείας. Η πιο συνήθης ένδειξη περιπατητικής ηλεκτροκαρδιογραφικής καταγραφής είναι η διάγνωση και εκτίμηση καρδιακών αρρυθμιών ή διαταραχών αγωγής (συμπτωματικών ή μη) και η εντόπιση πιθανής καρδιακής αρρυθμίας σε ασθενείς με συγκοπικά ή λιποθυμικά επεισόδια. Επιπλέον, το Holter ρυθμού παίζει σημαντικό στην εκτίμηση της πρόγνωσης και την διαστρωμάτωση κινδύνου σε διάφορες πληθυσμιακές ομάδες (όπως σε ασθενείς με μυοκαρδιοπάθειες ή καρδιακή ανεπάρκεια) , στην εκτίμηση της αποτελεσματικότητος της αντιαρρυθμικής θεραπείας, καθώς και στην εκτίμηση πιθανής σιωπηλής ισχαιμίας.

Το Holter ρυθμού αποτελεί την πιο συχνή μορφή περιπατητικής ηλεκτροκαρδιογραφικής καταγραφής και αποτελείται από ένα καταγραφικό μπαταρίας, που καταγράφει ταυτόχρονα 2 ή 3 κανάλια ηλεκτροκαρδιογραφήματος, μέσω ηλεκτροδίων τοποθετημένων στο στήθος του ασθενούς, για χρονικό διάστημα από 24 έως και 96 ώρες.  Εφαρμόζεται κατά κανόνα σε ασθενείς με αυξημένη συχνότητα αρρυθμιολογικής συμπτωματολογίας.

Εναλλακτικές μορφές περιπατητικής ηλεκτροκαρδιογραφικής καταγραφής είναι και οι παρακάτω:

• Event (ή loop) monitors, που είναι εξωτερικές μικρές φορητές συσκευές που ανακυκλώνουν την καταγραφή τους, με τα ηλεκτρόδια τους να τοποθετούνται από τον ασθενή όταν παρουσιάζει συμπτωματολογία, ή να είναι μόνιμα τοποθετημένα και η καταγραφή να ενεργοποιείται από τον ασθενή επί συμπτωματολογίας. Εφαρμόζονται σε ασθενείς με λιγότερη συχνή συμπτωματολογία (σε εβδομαδιαία έως και μηνιαία συχνότητα), και μπορούν να χρησιμοποιηθούν για χρονικό διάστημα έως και 3 συνήθως μηνών.
  • Zio patch, που είναι συσκευή με μορφή επιθέματος, χωρίς καλώδια ή εξωτερική πηγή ενεργείας, γεγονός που καθιστά τη μέθοδο πιο βολική και ευπρόσδεκτη από τον ασθενή σε σχέση με το παραδοσιακό Holter ρυθμού. Είναι ικανή να αποθηκεύει ηλεκτροκαρδιογραφική καταγραφή έως και για 14 συνεχόμενες ημέρες, αν και καταγράφεται μόνο 1 κανάλι ηλεκτροκαρδιογραφήματος.
  • Implantable loop recorders (εμφυτεύσιμοι καταγραφείς), που είναι υποδόριες συσκευές καταγραφής του καρδιακού ρυθμού, που εμφυτεύονται συνήθως στην αριστερά προσθία θωρακική χώρα και αποθηκεύουν ηλεκτροκαρδιογραφικές καταγραφές είτε αυτομάτως (αναλόγως τον προγραμματισμό της εκάστοτε συσκευής) είτε χειροκίνητα με την εφαρμογή μαγνήτη. Εφαρμόζονται σε ασθενείς με αίσθημα παλμών ή συγκοπή αγνώστου αιτιολογίας, ειδικά όταν η συμπτωματολογία είναι αρκετά αραιή (λιγότερο από 1 φορά / μήνα) και στους οποίους το Holter ρυθμού δεν έχει αποδώσει αποτελέσματα ή έχει δώσει διφορούμενα αποτελέσματα. Νεότερα μοντέλα των εμφυτεύσιμων αυτών συσκευών προσφέρουν και συνεχή παρακολούθηση του ρυθμού με καθημερινή εκπομπή δεδομένων τηλεμετρικά. Οι εμφυτεύσιμες συσκευές μπορούν να χρησιμοποιηθούν για πολύ μεγάλες περιόδους, από μήνες έως και έτη.

Ενδείξεις για διενέργεια Holter ρυθμού

• Αγνώστου αιτιολογίας συγκοπή, προσυγκοπή ή επεισοδιακή ζάλη
  • Αγνώστου αιτιολογίας υποτροπιάζον αίσθημα παλμών
  • Εκτίμηση της μέσης καρδιακής συχνότητος και της επάρκειας ελέγχου της καρδιακής συχνότητος σε ασθενείς με κολπική μαρμαρυγή